RIJN-en BINNENVAARTMUSEUM
OPEN SCHEEPVAARTDAGEN
Rond
de
jaren
zeventig
van
de
vorige
eeuw
zagen
we
in
versneld
tempo
vele
schepen
verdwijnen
door
allerhande
slooppremies
en
moeilijke
jaren
in
de
schipperswereld.
Met
een
drietal
mensen
werd
er
besloten
om
enkele
scheepstypen
te
redden
en
in
te
richten
als
museum.
Een
spits
in
staalplaat
“MON
DESIR”
gebouwd
in
Merelbeke
in
1913
werd
aangekocht
en
het
ruim
ingericht
als
museum.
In
1976
werd
dan
de
vzw
Museum
Rijn
–
en
Binnenvaart
opgericht
om
het
maritieme
binnenvaart
patrimonium
in
al
zijn
aspecten
te
kunnen
bewaren.
Met
vele
vrijwilligers
werden
er
een
zestal
schepen
aangekocht
waaronder
een
houten
waal
“CEPHEE”
die
nu
onder
de
afdaken
staat
naast
het
Steen
in
Antwerpen.
Hier
bevindt
zich
ook
een
baquet
van
Charleroi
en
een
zeilklippertje.
Drie
schepen
werden
uiteindelijk
ingericht
als
drijvend
museum:
“MON
DESIR”
sl
eepspits,“LIOMAR”gemotoriseerde
spits
uit
1959
en
“ANGELE”.
Deze
drie
schepen
werden
ingericht
als
historisch,
sociaal
en
cultureel
erfgoed
die
het
familiaal
en
economisch
leven
van
de
binnenschipper
bewaarde
in
een
industriële
archeologische
achtergrond.
Vele
foto’s,
scheepsmodellen,
plannen,scheepsuitrusting,
schilderijen
enz
…
zijn
te
bekijken
in
de
3
ruimen,
ook
de
3
woonsten
zijn
intact
en
geven
een
beeld
van
het
familieleven
in
deze
periode.
De
schepen
zijn
afgemeerd
in
het
Bnapartedok
in
Antwerpen
en
dit
dok
wordt
verder
uitgebouwd
als
museumdok
waarin
drie
schepen
prominent
aanwezig
zullen
zin
als
getuige
en
referentiekader
van
meer
dan
honderd
jaar
binnenvaart.
In
het
kader
van
het
MAS
zijn
deze
schepen
met
hun
museale
inhoud
de
invulling
van
de
binnenvaart.
De
schepen
zijn
te
bezichtigen
van
maart,
april
tot
september
iedere
woensdag
en
op
afspraak
met
leden
van
het
bestuur.
In
1986
werden
de
“Open
Scheepvaardagen
van
de
Binnenvaart”
opgericht
met
als
doel
een
handelsbeurs
in
te
richten
voor
toeleveringsbedrijven
voor
de
binnenvaart.
Dit
werd
een
groot
succes
en
sindsdien
zien
we
deze
beurs
nog
groeien
met
een
grote
belangstelling
van
de
mensen
uit
de
binnenvaart.
Na
het
wegvallen
van
de
schippersbeurs
werd
het
ook
een
sociale
ontmoetingsplaats
voor
de
vele
schippersfamilies.
Ook
wordt
er
ieder
jaar
tijdens
de
OSD
een
thema
uitgewerkt
in
verband
met
de
binnenvaart.
Dit
drijvende
museum
en
de
Open
Scheepvaartdagen
worden
ingericht
zonder
subsidies
en
worden
onderhouden
door
tientallen
vrijwilligers
zonder
wiens
inzet
dit
niet
mogelijk
zou zijn.